"Parhaimmillaan lisensointi vie tuotteen kokonaan uusille markkinoille ilman muita markkinointipanostuksia" kertoo Lotta Mujo Turun seudun kehittämiskeskuksesta ja Länsi-Suomen elokuvakomissiosta. Luokkakokous-elokuva kuvattiin Naantalin kylpylässä. Asiakaspalautteista oli saatu lukea, että moni alle nelikymppinen mies oli tullut hotelliin elokuvan nähtyään.

Lisensoinnin palveluketjuun kuuluu useita toimijoita lisensoivien yhtiöiden markkinointihenkilöiden lisäksi. IPR-agentti, mainostoimisto, tuottaja. Prosessin lopputuote vaikuttaa asiakaskokemukseen ja hintaan. Miten tuottaa kokonaisuus leanisti?

Mistä asiakas on valmis maksamaan? Asiakas odottaa toimivaa tuotetta, joka sopii hänen käyttötarkoitukseensa. Harva asiakas osaa sen ääntää mutta kaikki varmasti tuntevat mielihyvää, kun heidän palveluodotuksensa ylittyvät. Brändien välisessä yhteistyössä, lisensoinnissa, liikutaan nähdäkseni tällä odotusten ylittymisen alueella.

Adidas ja Goodyear tekevät yhteistyötä, eikä sattumalta. Niin puolimaratonille harjoitteleva lenkkeilijä kuin Rukalle ajava Volvo XC90 kuljettajakin odottavat kumin pitävän kuljetulla pinnalla. Brändi antaa lupauksen siitä, että homma toimii. Yllättävä brändiyhdistelmä ilahduttaa ja jopa nostaa odotuksia. Maksuvalmiuttakin, uskallan olettaa. 

Brändiyhdistelmän on parannettava lopputuotteen uskottavuutta ja tuotava tieto tuotteesta kohderyhmän ulottuville tehokkaasti. Brändien väliseen yhteistyöhön liittyvän asiantuntijatyön on edistettävä tätä päämäärää. Mukana ei voi olla toimijoita tai prosessivaiheita enempää tai vähempää kuin lopputulos edellyttää. 

Innostun, kun Marit Hohtokari, IPR-agenttien valmennusohjelma Mahdollistajista, kuvaa, että lisensoinnin maailmassa kaikki on mahdollista. Haukansilmäinen 00-IPR lepattaa helikopterillaan yllämme ja yhdistää brändejä näkymättömilla langoilla toisiinsa. Pankkiasiakas kokee saavansa enemmän, kun maksaa laskunsa vastuullisen, Lastenklinikka 2017 Live Aidiin osallistuneen pankin verkkopalvelussa. Agentti on solminut rusetin konsertin tuotantoyhtiön ja pankin välille. Kaunis, avuntarpeessa olevia lapsia, yhteiskuntaa, viihdemaailmaa ja kaupallisia toimijoita ilahduttava paketti. 

Mieleeni palaa kuva työkaveristani Anusta. Olimme työnantajamme talent-valmennuksessa Helsingin Musiikkitalolla. Tauon jälkeen Anu otti esille kitaransa, asettui lavan eteen ja lauloi. Kultaiset, herkät sävelet kirvoittavat kyynelet silmiin. Anu muuttuu asiantuntijasta muusikoksi. Laulu loppuu ja Anu naurahtaa: "Nyt mä voin kertoa olleeni keikalla myös Musiikkitalolla". Nauramme kaikki. Puoli vuotta myöhemmin Anu irtisanoutuu ja ryhtyy monialayrittäjäksi muusikkona ja personal trainerina. Mikä merkitys uudelle suunnalle oli ProImpro-valmennusfirman, Musiikkitalon ja työnantajamme yhteistyöllä? Kuinka monella konserttipaikkojen päiväasiakkaalla on mukana oma instrumentti tai ainakin toive, että saisipa tuolla lavalla käydä?

Kun kaikki on mahdollista, mikä voi mennä pieleen? Mielikuva Anun laulusta palautti mieleeni omat ajatukset nuorena harrastajamuusikkona: "Mikä on lyhin tie Tavastian takahuoneeseen - bändissä vai bändärinä?" Heh, eipä taida ulkoinen olemus ja ikävaatimukset enää riittää bändärin hommiin ja eikä taidot bändissä. Mutta mitä, jos se tie kulkisikin matkatoimiston kautta? Ja mitä, jos saisikin käyttää takahuoneessa myös sitä ovea, joka vie lavalle? "Me ollaan kyllä aika tarkkoja, ketä sinne lavalle pääsee..." aloittaa eräs vajaakäytöllä sinnittelevän tapahtumapaikan markkinointipäällikkö. Niin, näyttää siltä, että vakuuttavilla, myyntitaitoisilla IPR-agenteilla on paikkansa lisensoinnin SIPOCissa, ettei markkinoinnin ammattilaiset tai IPRn omistajat itse pilaa kasvumahdollisuuksiaan. Missä luuraa uudet asiakkaani, kenen kanssa voisin saada osaamisemme uuteen käyttöön?  Kuka ilahtuisi meidän leimasta kakkunsa päällä? Onko meidän brändi seuraava herkkusuiden rengasvalmistaja Michelin?

 


Tämä tarina kirjoitettiin Cafe Ekbergillä ja kirjoittamisen aikana nautittiin tavallista kahvia maidolla kaksi annosta. Viereisessä pöydässä kuvattiin naistenlehteen Method Putkiston luojaa Marja Putkistoa. Method Putkisto -brändi mainittiin onnistuneena lisensointiesimerkkinä Mainostajien liiton jäsentilaisuudessa, Brändifoorumissa 21.4.2016.